Jaký je pro vás akceptovatelný dojezd? To je jedna ze základních informací, kterou od uchazečů o nové zaměstnání zjišťuji. V drtivé většině se dozvídám časový údaj, méně často pak kilometrovou vzdálenost nebo názvy dostupných měst.
Obecně čím „vyšší” pozice, tím je akceptovatelná vzdálenost delší, což souvisí s množstvím pracovních nabídek i poměrem výdělku k nákladům na dojezd. Experti uvádí přímou úměru mezi vůlí dojíždět za prací a vzděláním.
Průzkum marketingové a sociální agentury Focus ukázal rozdílnou ochotu denně cestovat za zaměstnáním v rámci krajů. Nejvyšší je ve Středočeském kraji, nejnižší naopak v kraji Severomoravském. Středočechy lákají pracovní nabídky a vyšší výdělky v hlavním městě, kde je také jedna z nejhustších sítí dopravní infrastruktury.
Při specializaci na pracovní nabídky ve středních Čechách a Praze se nejčastěji setkávám s odpovědí: ideální dojezd je do 30 minut, akceptovatelný do 45 minut. Záleží také na pohodlnosti cesty, zdali je možné využívat MHD, jezdit po dálnici nebo silnici 1. třídy. Například třicetikilometrová spojnice mezi Příbramí, resp. dálnicí D4, a výrobní zónou Žebrák u dálnice D5 je svou nepohodlností a časovou náročností na hranici akceptovatelnosti, v zimě za tímto limitem. „Okresky“ ucpané kamiony bez možnosti předjetí. To je přesně tento úsek. Nervózní řidiči riskující v serpentinách, v zimě nedostatečná údržba.
Není divu, že je s dojížděním spojený stres, spěch a psychická nepohoda. A to neplatí pouze pro silnice nižších tříd. Rady psychologů doporučované ÚAMK zní: využijte čas strávený na cestách, popř. v kolonách aktivně, například poslechem audio knih, učením cizích jazyků... Při každodenním dojíždění autem občas změňte trasu nebo zvolte veřejnou dopravu. Jsou to možné způsoby, jak využít čas a zároveň snížit stres.
Kromě nejdůležitějšího hlediska časové náročnosti hrají velkou roli i finanční náklady. Zaměstnavatelé tento aspekt kompenzují služebním automobilem i k soukromým účelům, popř. příspěvkem na dojíždění. U firem či pozic, které tyto benefity nenabízejí, je důležité propočítat náklady na denní cestování do práce veřejnou dopravou či automobilem. Server Hypoindex.cz uvádí modelový příklad denního dojíždění 30 km do hlavního města a 30 km zpět. Pro zjednodušení počítá pouze s náklady na dojezd do Prahy, odhlíží od opotřebení auta, nákladů na parkování, jízdenky MHD po Praze a další. Cestování autobusem vychází přibližně na 18 400 Kč za rok – při ceně jednosměrného jízdného 40 Kč a 230 pracovních dní (po odečtení víkendů, svátků a dovolené). Dojezd automobilem s průměrnou spotřebou v přepočtu zhruba 2,50 Kč na kilometr vychází za stejnou dobu na 34 500 Kč.
Firmy při snaze získat a udržet schopné zaměstnance vytváří zázemí v dobře dostupných lokalitách nebo poskytují možnost částečně pracovat z domova. Home office je velice oblíbený benefit, byť ho mnohdy nelze aplikovat plošně nebo s pevnou pravidelností. Atraktivita práce z domova je navíc podpořena povahou generací Y a Z, které touží po volnosti, využívání všech technologických vymožeností a boření tradiční pracovní doby.
Jitka se specializuje na nábor pracovníků v oblasti engineering, ať už jde o sektor automobilového průmyslu, elektrotechnologie nebo výrobu. Díky důkladným znalostem tohoto prostředí dokáže propojovat zajímavé pracovní příležitosti s těmi správnými lidmi.