Pracovní portály nabízejí denně stovky volných pozic. Procházet pořád dokola jeden web za druhým je ale dost otravné. A ne každý zaměstnavatel na nich inzeruje. Google dnes ví skoro všechno. Tak proč ho nevyužít při hledání práce. Ušetříte čas. A taky objevíte nabídky, které na portálech nenajdete. Jak na to?
Základem je vědět, co za pozici vlastně hledáte a jak ji mohou zaměstnavatelé nazývat.
Ne každá firma má šikovného personalistu, který ví, jak obsazované místo přesně pojmenovat. A často to ani není možné. Divili byste se, kolik různých názvů může mít stejná či podobná náplň práce. Byla by škoda vzdát se šance na pěkný job jen proto, že jste do hledání nezahrnuli dostatek variant.
Nejprve si tedy udělejte na internetu průzkum, jak se vaší vysněné pozici říká. Koukněte na pracovní portály, na online nástěnky úřadů práce, na LinkedIn a další sociální sítě. A hezky si všechny názvy vypište.
Jeden příklad za všechny. V poslední době je velmi populární pozice tvůrce a editora obsahu www stránek. Je to člověk, který umí dobře psát a dokáže se o obsah pro web v různé míře postarat. Třeba si najít fotky k článku, upravit je, článek naplnit do administračního systému a tak dále. Pokud bychom se ucházeli o tuto pozici, tak bychom se pídili po profesích jako:
V téhle fázi nejde o to, přesně definovat pracovní náplň jednotlivých profesí, ale přijmout fakt, že když dva říkají totéž, nemusí myslet to samé. A naopak.
Sadu různých pojmenování už máte. Tak se zamyslete nad dalšími nutnými parametry, které Googlu řeknou, co že to po něm chcete. Určitě to budou tato čtyří zpřesnění.
Přestože Google často velmi dobře odhadne záměr uživatele, je dobré mu pomoci. Jak? Prostě mu sdělte, že vás zajímají pracovní místa. V dotazu použijte výrazy jako volná místa, volné pozice, nabídka práce, práce, nabídka zaměstnání apod.
Asi nehledáte práci v celém Česku, ale patrně jen v určitém městě či regionu. Do dotazu tedy zahrňte i lokalitu, např. Praha nebo Brno.
Zejména u názvů pozic přejatých z angličtiny se vám mohou do výsledků vyhledávání plést zahraniční weby. Proto je dobré omezit hledání na česky psané stránky. Provedete to ve filtru Nástroje volbou Stránky pouze česky. A nemusíte se bát, že přijdete o inzeráty psané anglicky. Pokud je zbytek stránky v češtině, tak se vám s velkou pravděpodobností zobrazí.
Neaktuální nabídky vás nezajímají. Proto prohledávání internetu omezte na poslední měsíc. A při opakovaném hledání pak třeba na poslední den. Vyhledávač Google vám vrátí výsledky, které objevil v čase nyní minus měsíc/den. Jak změnit časovou filtraci? Jednoduše. Opět v Nástrojích.
Upozornění: Časový filtr používejte s rozmyslem. Budete-li Googlem prohledávat weby pracovních portálů, je omezení na 24 hodin, týden nebo i měsíc dobrou volbou. Pokud se ale zaměříte na volná místa, která firmy vyvěšují na svých webech, je lepší nastavit filtr na 1 rok či půl roku. Společnosti často inzerují pozice dlouhodobě a při úzkém časové hranici by se vám nabídky nezobrazily.
Buďte konkrétní a přemýšlejte. Které charakteristiky pozice jsou pro vás zásadní anebo naopak, které požadavky vůbec nesplňujete. Například hledáte jen částečný úvazek. Pak pro vás připadají v úvahu pracovní nabídky s formulacemi jako part time, částečný úvazek nebo poloviční úvazek. Anebo znalost jazyků. Německy umíte jen pozdravit, takže pro vás nejsou relevantní inzeráty požadující znalost německého jazyka.
Definování obecně probíhá na principu zahrnutí, vyloučení a jejich různých kombinací. Při hledání na Google to využijete jak v tom, co musí pracovní inzerát obsahovat nebo naopak určitě nemá obsahovat, tak i v určení oblasti hledání, tj. kde to má/nemá obsahovat (v titulku stránky, v těle inzerátu). Omezit hledání na určitou oblast pak můžete i v rámci internetu, tj. na kterém webu Google má či nemá určité výrazy hledat.
Schematicky mohou vaše vyhledávací požadavky vypadat takto:
Abyste takovéhle dotazy mohli Googlu položit, musíte použít tzv. vyhledávací operátory. To jsou speciální znaky, které přesně určí, jakou akci má internetový vyhledávač provést.
Nejen při hledání práce se vám budou hodit následující operátory.
Pokud zadáte do Google název, který má více než jedno slovo, vyhledávač může vracet výsledky, v nichž nedbá na pořadí ani blízkost slov. A často do výsledků zahrne i podobné fráze. Například při zadání fráze content writer se vyhledávač bude dívat po stránkách obsahujících slova content a writer (jedno jak daleko od sebe) nebo třeba content writing. Pokud chcete, aby hledal přesnou frázi, tak ji dejte do anglických uvozovek. Dotaz tedy zapíšete takto "content writer".
Pro hledání libovolné varianty z určité skupiny názvů musíte svůj dotaz formulovat ve smyslu, hledej stránky, kde je buď A, nebo B, nebo C atd. V těchto případech musíte použít operátor OR. Pište ho přesně takto, kapitálkami.
Například hledáte inzeráty na pozice content manažer, content specialista a content editor. Než dělat tři samostatná hledání pro každý název, můžete položit dotaz tak, aby Google hledal všechny tři varianty najednou. Protože je název pozice složen ze dvou slov, dáme ho raději do uvozovek. Dotaz bude vypadat takto "content manažer OR specialista OR editor".
Občas se může hodit zástupný operátor *. Pokud ho použijete u slova v rámci fráze, říkáte Googlu, aby hledal text, kde se dané slovo vyskytuje s libovolným výrazem za, nebo před, případně za i před. Využijete to, když hledáte pozici, která má řadu určení, např. slovo manažer může být specifikováno jako obchodní manažer, manažer prodeje, manažer kvality apod. Dotaz by pak vypadal takto práce "* manažer *".
K určení toho, že inzerát má obsahovat určitá slova či fráze slouží operátor AND. Googlu říká, zahrň do hledání tohle slovo a tohle slovo a tohle slovo atd. Google tuto operaci dělá v podstatě automaticky, takže zápis s AND není nutný a stačí slova či fráze prostě poskládat za sebou. AND využijete tehdy, když řetězíte dotazy a využíváte další operátory. V našem příkladu ho využijeme pro hledání inzerátů, které nabízejí zkrácený úvazek. Opět pracujeme s uvozovkami pro přesné hledání dané fráze. Podoba dotazu bude následující: "editor obsahu" AND "zkrácený úvazek" OR "částečný úvazek" OR "poloviční úvazek" OR "part time".
K vyloučení určitého výrazu nebo oblasti hledání slouží operátor minus -. Aplikujeme ho třeba pro vyloučení znalosti cizího jazyka. Dotaz by mohl vypadat takto: "content manažer" -"německý jazyk".
Pomocí níže uvedených operátorů můžete svá hledání omezit na určité části stránky. Aby operátor fungoval, nesmí být za dvojtečkou mezera.
Pro to, abyste svá hledání omezili jen na určité weby, anebo naopak některé weby vyloučili, použijte samostatný operátor site, případně v kombinaci s operátorem minus - . Příklad dotazu pro hledání na jednom webu: site:wallacemyers.cz "manažer obsahu".
Přidáte-li před operátor site minus, pak web z prohledávání vyloučíte. Tedy například: -site:jobs.cz "web copywriter".
Pro omezení hledání jen na CZ domény využijete zápis site:.cz. V dotazu to může vypadat takto site:.cz "správce obsahu".
Uvedené operátory můžete smysluplně kombinovat a vytvářet tak pokročilé dotazy, jako je třeba dotaz -site:jobs.cz copywriter OR "content manager" OR "web editor" praha.
Google bude na internetu hledat uvedené pozice mimo doménu jobs.cz a stránka musí obsahovat slovo Praha.
Upozornění: Pokud budete dotazy s operátory zadávat opakovaně, Google vás brzy požádá o potvrzení, že jste člověk. Captchu v klidu odškrtněte a pokračujte v hledání. Internetový gigant se chce jen ujistit, že nejste robot, který strojově analyzuje výsledky vyhledávání.
Když si s operátory nebudete moc rozumět, můžete vyzkoušet rozšířené vyhledávání Google na adrese https://www.google.com/advanced_search. Google zde převedl některá nastavení i operátory do přívětivější podoby formuláře.
Budete-li aktivně využívat naše tipy, stane se hledání inzerovaných pozic opravdu efektivní. Nezapomínejte ale, že Google je jen jednou z cest, jak najít dobrý job. Můžete třeba oslovit svého vysněného zaměstnavatele napřímo. Anebo se obrátit na některou z personálních agentur. K odpovídajícím pracovním nabídkám se tak dostanete ještě dřív, než je agentura uveřejní. A navíc dobří recruiteři vám pomohou zlepšit prezentaci před zaměstnavateli a nastavit reálné požadavky i očekávání.
Rádi vám s tím pomůžeme.
Ozvěte se nám na
+420 776 775 036 | info@wallacemyers.cz
Další zdroje
Výčet vyhledávacích operátorů jsme omezili na ty nejpodstatnější. S dalšími operátory se můžete seznámit v oficiálním nápovědě Google nebo v článku na portálu Tyinternety. Ze zahraničních zdrojů vybíráme přehled na webu Ahrefs.com.