Wallace Myers Česká republika Menu

Blog

Jak napsat úspěšný pracovní inzerát

Posted on 03 January 2020

Inzerát práce je marketingový a reklamní text par excellence a měl by danou pozici co nejlépe „prodat“ svému potenciálnímu zákazníkovi. Samozřejmě bez lhaní a lakování hnědé na růžovo.

Struktura pracovnich inzeratu

Pečlivá práce se vyplatí

Napsat opravdu dobrý pracovní inzerát je celkem fuška. Než o pozici získáte všechny důležité informace včetně profilu vhodného kandidáta, protřídíte je, sepíšete a naformátujete čtivý text a případně ho doplníte fotkami či jinou grafikou, uběhnou hodiny, možná i nižší desítky hodin.

Investovaný čas se vám ale (zpravidla) vrátí. Přilákáte totiž více kandidátů. Správných kandidátů. Protože kvalitní inzerát práce se nejen dobře čte, ale hlavně nastavuje správná a realistická očekávání jak v požadavcích na kandidáta, tj. jeho znalosti, schopnosti, dovednosti i zkušenosti, tak v nabídce zaměstnavatele.

Inzerát plní roli předvýběru. Pokud je dobrý, měly by vám do e-mailu chodit odpovědi od plus mínus profilem vyhovujících kandidátů.

Inzerát pod drobnohledem

Pracovní inzerát je žánr. A jako takový má svá pravidla, ustálenou strukturu a proměňující se best practice. Zpravidla takovéto.

Název obsazované pracovní pozice

Titulek je první, co čtenář uvidí. Měli byste proto používat názvy, kterou jsou v daném odvětví standardem. Nenuťte uživatele přemýšlet, o co že to tady jde. Platí to i pro případy, kdy inzerujete na vlastním webu a uživatel je tak v jiném kontextu než na pracovním portálu. Nezapomeňte, že lidé hledají práci také přes vyhledávače jako Google či Seznam nebo používají vyhledávání na sociálních sítích. Pravděpodobnost, že někdo bude hledat název „Srdcař do kanclu u Koně“ je rozhodně menší než například „Office manažer, Praha 1 – Václavské náměstí“.

Konkretizujte. Jasně tak specifikujete pozici a dodáte jí větší atraktivnost pro ty, které hledáte. Místo strohého „Účetní“ je to třeba „Účetní bez angličtiny“. Pro mnohé zdatné účetní tím jednoznačně deklarujete, že jim stačí čeština. V kontextu různých inzerátů vyžadujících angličtinu i tam, kde možná párkrát za rok někomu v kanceláři řeknete „Hello“„Nice to meet you“, je to zajímavá a pravděpodobně úspěšná strategie.

Zpřesnit pozici můžete i jinak, pomocí benefitů. Na pracovních portálech se názvy pozic často specifikují přidáním platu „Řidič kamionu C+E – až 45000 Kč + Náborový příspěvek“, úvazku „Hotelová recepční – ½ úvazek“ nebo jiným parametrem, který může cílová skupina vnímat jako benefit. Tím může být i pracovní náplň s nízkou mírou stresu „Operátor technického provozu – s čistou hlavou domů“.

Základní shrnutí nebo jinak upoutávka

První odstavec inzerátu, to je jako perex novinového článku. V něm byste se měli dozvědět to nejpodstatnější a nejlepší. Abyste se zájmem četli dál. Ideální je kombinace informací typu, co je na daném místu unikátní, co se můžete naučit, smysluplnost vaší práce nebo i výše mzdy.

Informace o společnosti/zaměstnavateli

Buďte struční a vypíchněte to nejdůležitější. Co děláte či vyrábíte, pro koho, jak tím třeba pomáháte společnosti, poslední zajímavé úspěchy, atmosféra na pracovišti apod.

V případě, že nemůžete nebo nechcete uvádět název společnosti, popište výše zmíněné alespoň s použitím obecného zařazení typu „společnost zabývající se vývojem softwaru pro finanční služby…“.

Pracovní inzeráty před 100 lety

Pracovní inzeráty z doby kolem roku 1910. Za těch více jak 100 let se toho zase tolik nezměnilo. Pozice jsou jiné, elektronická média a internet dovolují se pořádně rozepsat, ale hlavní parametry inzerátu zůstávají stejné.

Podrobnější informace o pozici

Opět konkretizujte pracovní náplň a roli daného člověka v týmu. Nejde o to vypisovat kdejaký detail, ale jasně určit, čím se bude člověk na pozici nejčastěji zabývat, co k tomu bude potřebovat, s kým bude spolupracovat.

V této části můžete vhodným popisem ukázat také na potřebu určitých osobnostních charakteristik, které se jinak nevyplatí uvádět v požadavcích, protože jejich hodnocení je často subjektivní a o mnohých si každý myslí, že je má. Všichni jsme přece pilní, proaktivní a flexibilní.

Třeba systematičnost a preciznost kandidáta lze vyjádřit i takto: „Část dne se budete zabývat katalogizací naší technické literatury a dalších materiálů. Je to systematická a puntičkářská práce, jejíž výsledky pak celému vývojovému týmu umožňují snadno a rychle z databáze získat všechny potřebné informace.“

Požadavky: profil vhodného kandidáta

Tady buďte opravdu transparentní a umírnění. Mnohé inzeráty stále vypadají, jako kdyby firma hledala supermana nebo přinejmenším kombinaci tří lidí v jednom.

Opravdu důkladně zvažte, co jsou klíčové kompetence, a co „nice to have“ a jasně to v inzerátu odlište. Kde můžete škrtat, škrtejte. V dnešní době je v mnoha profesích vedle některých soft skills nejžádanější schopnost rychle se učit. Takže to, co trochu šikovnější člověk zvládne za týden studia či praktického užívání, do inzerátu opravdu nepište.

Nabídka zaměstnavatele

Vtipný inzerát na práci

Pokud můžete, uvádějte mzdu nebo její rozsah. Zamyslete se také nad tím, co vše mohou lidé vnímat jako benefit. Zeptejte se svých stávajících zaměstnanců. Třeba vás odpovědi překvapí. Třeba je to váš propracovaný vzdělávací program pro zaměstnance nebo hmotné benefity v podobě výrobků firmy.

Informace o procesu náboru

Tato sekce inzerátu by měla obsahovat všechny důležité informace o tom, jak na pracovní nabídku reagovat, co vše k odpovědi přiložit: CV, motivační dopis nebo vypracovaný úkol.

Vhodné je také nastínit celkový proces náboru včetně toho, s kým se v jednotlivých kolech kandidát může potkat. Každý tak bude zhruba vědět, co ho čeká, a zdali je vůbec ochoten absolvovat několik kol, testy nebo třeba assessment centrum.

Pořadí jednotlivých částí inzerátu se samozřejmě může měnit. Zaměstnavatelé například z důvodu atraktivnosti často předsunují část „Nabízíme“ před „Požadujeme“.

Na uvedenou strukturu inzerátu můžete klidně i rezignovat, když to splní svůj účel. Pamatujte však, že jde o funkční úzus, na který jsme jako čtenáři zvyklí. A navíc mnohé inzertní servery vám ani neumožní se strukturou moc experimentovat a nabídnou jednu univerzální šablonu k vyplnění.

Kdopak to tu mluví

Struktura pracovních nabídek zůstává celkem neměnná, co se ale proměňuje je celková komunikační strategie směrem k větší adresnosti a hovorovosti textu. Nejvíce tyto tendence reprezentuje „hlas“ inzerátu – jeho mluvčí. S jeho podobou si můžete v inzerátu pohrát a upoutat tím pozornost. Vždycky byste ale měli myslet na to, aby to bylo v souladu s firemní kulturou společnosti či instituce, odvětvím či oblastí.

V poslední době se častěji objevují inzeráty v ich-formě typu „Hledám k sobě parťáka“. Mluvčím bývá šéf nebo vedoucí sekce, který představuje pozici svému potenciálnímu, budoucímu kolegovi. Navozuje se tím pocit bezprostřednosti a nezprostředkovanosti. Jako by se tím bořily hranice mezi kandidátem a kolegy. Není tu na první pohled žádný mezičlánek v podobě HR oddělení a člověk může nahlédnout i do firmy a její kultury. Navíc v případě sympatického, či ještě lépe oborově známého šéfa tu hraje roli i síla osobnosti, resp. osobního brandu. Na této strategii „můj budoucí šéf“ je založen dokonce i celý portál Winwinjob.cz.

Pracovní inzerát styl parťák

Ukázka vydařené inzerátu typu „Hledám parťáka“ marketingové agentury Optimics.cz. Originál inzerátu najdete zde.

Patrně nejběžnějším mluvčím v inzerátech je ale stále kolektivní my, které logicky odráží to, že instituci či firmu tvoří většinou tým lidí. Silné značky si mohou dovolit i er-formu, kdy nového zaměstnance hledá třeba Audi. Nechvalně pověstné jsou tímto typem perspektivy státní úřady, v jejichž případě může pracovní nabídka znít třeba takto:

Instituce XY vyhlašuje v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, výběrové řízení na funkční místo „referent na úseku registrace a správní činnosti obecního živnostenského úřadu“.

Ano, je třeba zachovat všechny zákonem nařizované náležitosti, ale celý text se dá určitě poskládat i jinak.

Nejčastěji ale v inzerátu dochází k přepínání mezi osobami podle toho, o čem se mluví, a do hry často vstupuje i oslovení kandidáta. Můžete tykat či vykat dle povahy firmy a pozice. Je to vždycky mnohem lepší než neadresný výčet požadavků typu:

Kvalifikační požadavky:

  • středoškolské vzdělání ukončené maturitní zkouškou
  • znalost MS Office
  • znalost anglického jazyka na komunikativní úrovni

Ať už se psaním pracovních inzerátů začínáte, nebo jste ostřílený recruiter s vypsanou rukou, určitě se vám vyplatí pravidelně sledovat inzeráty v různých odvětvích trhu práce. Podobně jako v žurnalistice i v HR platí, že neotřelé výrazové prostředky tu velmi rychle zastarávají a po pár sezónách se z nich stávají klišé. A tak se ke stálicím typu „mladý dynamický kolektiv“ už dnes přidaly ještě nedávno svěží „srdcaři“, všemožní „guruové“ nebo „social media nindžové“.