LinkedIn profil je něco jako vizitka, sebeprezentace, online životopis. Vždy je dobré mít na paměti, že jde o sociální síť pro profesní záležitosti. Odlehčený příspěvek nebo hravě sepsaný profil určitě nikoho neurazí, povětšinou by však mělo jít o seriózní zdroj oborových novinek, pracovních příležitostí, sdílených profesních zkušeností a v neposlední řadě také nástroj k rozšiřování obchodních aktivit.
Svým profilem prezentujete nejen sami sebe, ale i společnost, ve které pracujete. Proto by měl být profil nejen inspirativní, ale i respektující firemní kulturu.
Neexistuje jeden objektivní recept, jak sepsat nejlepší životopis. A to samé platí i pro LinkedIn.
Z dlouholetých zkušeností a přečtení desetitisíců profilů lze vyvodit doporučení, která pomohou „vyladit“ profil na LinkedIn tak, aby zaujal, byl vypovídající a zároveň vysoce profesionální. Berte následující body jako postřehy z vlastní praxe, doplněné o poznámky personalistů, recruiterů i profesionálů z různých odvětví.
Začněme u profilové fotografie. Zcela nevhodné jsou fotografie vyzývavé, ve spodním prádle či v plavkách z rodinné dovolené. Zvážila bych i rodinné fotografie, fotografii s potomkem nebo snímek z party. Vracím se na začátek. Zvolte fotografii, kterou byste si vytiskli na vizitku pro obchodního partnera.
Řádek pod jménem nazvaný jako „Motto“ není výzvou ke zveřejnění životního motta, nýbrž prostor pro název současné pozice či pozice odpovídající vašim zkušenostem. Je to pro personalisty důležitý rozdělovník, který se zobrazuje, aniž by museli rozkliknout profil. Doporučuji využívat obvyklé výrazy a hledané názvy pozic. A to nejen v sekci Motto, ale i v ostatních částech. Váš LinkedIn profil tak bude mnohem lépe dohledatelný díky klíčovým slovům. „Test Engineer“ nebo „Testovací inženýr“ projde filtry mnohem častěji než např. „Hledač chyb“ nebo „Ten, který kryje záda konstruktérům“.
„Souhrn“ osvětluje návštěvníkovi profilu hlavní kariérní zaměření, sumarizaci zkušeností, dovedností a popř. i další sdělení (otevřen/a pracovním nabídkám, prosím kontaktovat/nekontaktovat v případě…). Pokud byste měli 4 vteřiny na představení své praxe, motivací a zájmů, co byste o sobě řekli? Sepište úvod výstižně, neotřele a samozřejmě profesionálně. Tyto řádky o vás mají vypovědět maximum, proto se vyhněte klišé. Flexibilita, stresuodolnost, týmový hráč = nuda, moc jsem se nezamyslel/a.
Sekce „Pracovní zkušenosti“ je určena pro výčet zaměstnavatelů a vykonávaných pozic; od současnosti do minulosti. Pár slov o zaměstnavateli (konkrétní informace, jako je např. obor, ve kterém působí, typ produktu, velikost apod.), ať je na první pohled vidět specializace a následuje popis pozice. Opět stručný, jasný, konkrétní – hlavní úkoly, zodpovědnosti, počet podřízených apod.
„Vzdělání“ je jedna z klíčových částí profilu, často vyhledávaná. Uvádějte tedy celý název střední či vysoké školy. Základní školu vynechejte. Sem patří informace o případném dosaženém titulu. U jména se kvůli lepší přehlednosti, vyhledávání i mezinárodnímu přesahu tituly nepíšou.
Požádejte současné i minulé kolegy, nadřízené či klienty o doporučení. Tito lidé vás mohou po pracovní stránce zhodnotit mnohdy lépe a přesněji, než to dokážete vy sami. A také je to vždy hlas s vyšší mírou objektivity. Reference prostě táhnou.
Poslední rada na závěr: udržujte svůj profil aktuální a nebojte se pochlubit dokončeným projektem, zakázkou, novou kvalifikací či kurzem.
Jitka se specializuje na nábor pracovníků v oblasti engineering, ať už jde o sektor automobilového průmyslu, elektrotechnologie nebo výrobu. Díky důkladným znalostem tohoto prostředí dokáže propojovat zajímavé pracovní příležitosti s těmi správnými lidmi.