CV neboli strukturovaný životopis patří k evergreenům HR blogů. Většina článků se ale věnujeme tomu, co do životopisu napsat. A na design dokumentu zapomíná. Přitom právě vizuální podoba často rozhoduje o tom, co vše si o vás personalista přečte. Takže jak dostat CV do formy?
S CVéčkem lze provádět leccos, ale téměř nikdy by podoba životopisu neměla odporovat třem požadavkům.
Je lepší mít obsah ve dvou sloupcích anebo jen v jednom? A délka CV? Opravdu ideálně jen jedna A4?
A co použít pro oživení textu ikony?
Sloupce
Pomineme-li vysoce kreativní CV s různými info boxy a cik-cak sekcemi, z hlediska lidského vnímání je nejlepší jednosloupcové či dvousloupcové rozložení stránky.
Dva sloupce jsou nejpřehlednější tehdy, když je jeden sloupec (často s jinou barvou pozadí) vyhrazen pro specifický typ informací – např. kontakty nebo osobní info – anebo je určen pro nadpisy uvozující jednotlivé sekce. Ve druhém sloupci jsou pak detailní informace.
V každém případě je dobré dodržovat stejné odsezení odstavců, aby všechny řádky začínaly na stejné ose.
Délka životopisu
S délkou CV je to různé. Opět záleží na kontextu i na tom, jak CV vnímáte vy a člověk na druhé straně barikády.
Určitě platí, že CV by mělo být shrnující a stručné představení vašich schopností a praxe (možná s trochou té člověčiny v podobě zájmů). Detailnější prezentace práce je pak zejména u tvůrčích profesí vyhrazena portfoliu.
CV mělo posloužit i jako rozcestník, z kterého se lze vydat na hlubší průzkum na váš osobní web, blog nebo nějaký referenční projekt.
Na druhou stranu i recruiter je jenom člověk a pokud mu rozhodování usnadníte tím, že mu ty největší „taháky“ snesete na jedno místo, tedy na 2, maximálně 3 stránky, tak to také není na škodu. V případě vícestránkového CV by mělo platit, že to nejpodstatnější dáváme na první stránku – zpravidla je to praxe. A na druhou pak například osobní projekty, vzdělání nebo publikační činnost.
Ikony
Ikony a speciální znaky dokáží textové informace vhodně oživit, a hlavně vypíchnout to nejpodstatnější. A co je víc podstatné než kontakt na vás. Sadu komunikačních i jiných ikon najdete jak v samotném Wordu, tak v různých grafických bankách typu Flaticon nebo vizuálních editorech jako Canva.
Ať už bude personalista číst životopis vytištěný nebo na obrazovce monitoru, svým formátováním by měl jít maximálně naproti mechanismu, kterým lidské oko a mozek zpracovává text. Zkrátka musí se dobře číst. A to jak v případě letmého skenování, tak při detailním četbě. Co to znamená?
Hierarchizování informací
Na bloky slitého textu zapomeňte a raději si ještě jednou zkontrolujte, jak to má váš životopis s členěním textu do odstavců, využíváním nadpisů a podnadpisů, seznamů (odrážek) pro výčty apod.
Vhodné barvy a dostatečný kontrast
Co naplat, barvy umí přitáhnout pozornost a navodit tu správnou náladu jako máloco. Pokud v CV používáte i jiné barvy, než osvědčenou klasiku černá-text a bílá-pozadí, je dobré ověřit si jejich estetickou přitažlivost.
Pozor také na kontrast písma a podkladu. Co se dobře čte vám jako autorovi, která zná text zpaměti, může být pro jiného člověka už za hranou. Nemluvě o tom, že mnoho lidí trpí nějakou lehkou poruchou barevného spektra, takže jsou na kontrast o to více citlivější.
Tady by to větší kontrast chtělo určitě.
Když člověk musí něco pracně luštit, ztrácí trpělivost a… A to přece nechcete.
Pěkný font aneb není jen Arial nebo Times New Roman
Font leccos sděluje i svou podobou, ať už v pozitivním slova smyslu, nebo v negativním (stačí si vzpomenout na vysmívaný Comic Sans).
Pokud si na to troufáte, zkuste pro svůj životopis zvolit jiné než masově používané písmo. Takové, které se dobře čte a zároveň vyjadřuje něco z vaší osobnosti. Každopádně pozor na to, aby font podporoval v češtině užívané interpunkční znaky, jako jsou čárky nad samohláskami nebo háčky.
A když už jsme u fontu, vylaďte i velikost znaků. Přestože si můžeme dokumenty na obrazovkách PC zvětšovat dle libosti, když si CV s písmem 10 vytisknete, tak to moc příjemná četba nebude. Velikost 12 nebo i 14 pro základní text a větší velikosti pro nadpisy určitě zafungují lépe.
Řádky dlouhé tak akorát
Dlouhé řádky připomínající nudle, to je pro každého čtenáře očistec. Člověk při přecházení z konce jednoho řádku na začátek druhého špatné hledá uchycení, ztrácí se…
Délka řádku je závislá na velikosti fontu, ale obecně se doporučuje cca 70 znaků na řádek včetně mezer. Což je třeba ve Wordu při velikosti písma 12 přibližně 2/3 šířky obsahové plochy (a jsem opět u dvousloupcového layoutu).
Této šabloně by menší délka řádků jenom prospěla.
Vzdušnost řádkování
Dalším bodem přispívajícím k čtenářskému komfortu jsou mezery mezi řádky. Vhodný meziřádkový proklad pomáhá k tomu, abychom při čtení neměli tendenci jednotlivé řádky přeskakovat či se naopak vracet na řádek už přečtený. U většiny písem se ideální proklad bude pohybovat mezi 1,2 až 1,4 (v editoru Word se zadává jako „násobky“).
Nemusíte hned hledat designera, aby vám vhodnou šablonu životopisu navrhl. Na internetu lze stáhnout celou řadu šablon pro Word i různé grafické programy jako InDesign či Illustrator. Zadejte do Google fráze jako „template CV“ a „template resume“ a můžete si vybírat z free i placené nabídky.
Zprvu vás možná oslní zářivý styl mnoha šablon, ale když na ně aplikujete výše uvedená doporučení, budou vám jako nejvhodnější vycházet celkem klasické, stylově umírněné šablony. Osobitost jim pak můžete dodat jiným barevným schématem, vlastní fotografií nebo využitím ikonek.
Pamatujte taky, že požadavky na CV bývají v jednotlivých zemích, ale i odvětvích různé. Někde po vás mohou chtít životopis v nějakém mezinárodním standardu, protože soubory zpracovává automatizovaný HR systém (tzv. applicant tracking systémy). Jinde se zas svou úpravou CV nepochlubíte, protože ho na karierních stránkách supluje uniformovaný formulář, do kterého jen vpisujete své odpovědi.
Každopádně v případech, kdy můžete onen magický soubor Jmeno_Prijmeni_CV.pdf poslat, měl by dobře vypadat.
Neposíláte totiž jen tak nějaký „papír“, ale prvního vyslance sama sebe.
PS: Vždy záleží na kontextu
Aneb každé best practice je možné porušit, když to vyvolá požadovaný efekt. (Samozřejmě pokud tím zároveň neohrozíte někoho na životě či neomezíte na právech)
O tom, jak by mohlo vaše CV vypadat, rozhoduje kontext celého procesu hledání práce. Konkrétně hlavně to, o které místo žádáte. A jakým způsobem. Je velký rozdíl mezi odpovědí na inzerát hledající mzdovou účetní, který je vystaven na pracovním serveru, a mezi tím, když sami od sebe posíláte CV do vysněné reklamky, v níž toužíte být designerem.
V prvním případě bude o postupu do dalšího kola výběrka rozhodovat hlavně shoda vašich dovedností a zkušeností s požadavky na inzerovanou pozici. Personalista bude muset projít velké množství CV, a tak mu tradiční struktura životopisu výrazně usnadní práci.
Ve druhém případě budete chtít především zaujmout (a samozřejmě také ukázat své přednosti). Pořádná míra kreativity zde bude na místě. U tvůrčích profesí je zkrátka dobré vystoupit z davu a nechat promluvit nejen své dovednosti, ale i svou osobitost.