Když odpovíte na nabídku práce, první, co personalista uvidí, je text vašeho průvodního dopisu. Už tady na sebe můžete upozornit. A získat první kladné body. Jak tedy napsat průvodní dopis, aby sděloval vše podstatné a zároveň vybočil z řady šablonovitých textů podle vzorů z internetu. Třeba takhle →
Vzory a šablony jsou fajn. Nic proti nim. Dávají nám základní vodítko, jak to či ono udělat. Ale už ze své podstaty musí být univerzální, aby pasovaly na co nejvíc případů. Vaše hledání práce a příprava odpovědi na inzerát se však odehrává v konkrétním čase a v konkrétním kontextu. A hlavně vy sami jste jako osoba jedineční.
Rychlá rešerše výsledků vyhledávání první stránky Google na dotaz „průvodní dopis vzor“ nám v souhrnu dává tyto rady:
Tolik obecný mustr. Funguje, ne že ne. Ale uchazeči o práci se ho často drží zuby nehty i tam, kde některý z bodů nedává smysl.
Když například najdete inzerát na pracovním portálu a odpovídáte přes tamější formulář, tak informace o tom, že jste pozici našli tam a tam je opravdu nadbytečná. Stejně tak to, že přikládáte CV, když jsou přímo ve formuláři prvky učené k nahrání souborů a bez uploadu životopisu formulář ani neodešlete. A tak bychom mohli pokračovat.
Vždycky je dobré přemýšlet v kontextu celé situace a tomu přizpůsobit komunikaci a zasílané dokumenty.
Vezměte to jinudy
Pokud v inzerované pozici uvádějí jako kontakt i klasickou poštovní adresu, využijte k odpovědi tuto cestu. Ano, e-mail je rychlejší, jednodušší i praktičtější. Ale naše inboxy jsou tak přehlcené, že i skvělý e-mail v té mase snadno zapadne, anebo nebude tak dobře působit. Pokud si dáte tu práci a připravíte průvodní dopis, CV a případné další materiály v pěkné tištěné verzi, rozhodně na sebe upozorníte.
Pokud se navíc ucházíte o pracovní místo, kde je požadována určitá kultura vyjadřování, takový dopis na elegantním papíře s vlastnoručním podpisem dodá vašemu představení ten správný styl.
E-mail nemusí být jen plain text
Nejčastější formou průvodního dopisu je tělo-text vašeho e-mailu, který posíláte společně s přílohami. Oslovení, dva tři odstavce, rozloučení a šmitec.
S podobou e-mailu a jeho formátováním si můžete mnohem více pohrát. Anebo dokonce využít HTML e-mail, tedy podobou e-mailu, kterou znáte z různých newsletterů a obchodních sdělení. Internet sice radí nepoužívat formátování, protože ho mohou různí poštovní klienti zobrazovat odlišně. Ale jsme v roce 2019 a ve vašem případě by nemělo jít o vizuálně agresivní změť slov a proklikových tlačítek, ale o kultivovanou grafickou prezentaci textu (které navíc bude dobře fungovat i při jednoduchém zobrazení).
Pěknou, elegantní ukázkou jsou třeba e-mailové cover letters vývojáře Teda Goase, které použil při oslovení firem.
Přijde vám to příliš marketingové? Nemyslete si i vy jste tu v roli marketéra – marketéra sami sebe. Stále platí, že obal prodává. Přinejmenším u nových, dosud neznámých „produktů“.
S HTML e-mailem pro různé klienty vám pomůže třeba služba Publicate.it
Průvodní dopisy a CV bez překlepů, gramatických chyb, a úplně nejlépe i bez stylistických nedokonalostí, to by se to četlo. U mnohých pozic není bezchybná gramatika a stylistický um na seznamu požadovaných znalostí, ale vaše vybroušená odpověď na pracovní inzerát tu ukazuje hlavně jednu věc: váš zájem o dané místo. Že jste si dali tu práci a dopis si několikrát přečetli nebo ho nechali zrevidovat kamaráda-češtináře. Prostě jste ukázali pečlivou přípravu. A to se cení.
Jak na opravy textu svépomocí:
Když tyto techniky zkombinujete, s velkou pravděpodobností nepustíte do světa nepodařený text. Pokud se na korektury opravdu necítíte, nebojte se požádat o pomoc. Ať už někoho povolanějšího z okruhu vašich přátel nebo i profesionálního korektora. Na internetu jich najdete dost. Ve srovnání s tím, o co vás text plný hrubek může připravit, je cena korektury opravdu zanedbatelná.